E-mail: administratie@slankmetlinda.nl

Stress en aankomen. Hoe kan dat toch?

Stress en aankomen. Hoe kan dat toch?
11 april 2017 Linda Nordholt
In Afvallen, Emotie eten
Stress en aankomen - Slank met Linda

 

Stress. Wie heeft er niet eens last van?!

Een beetje stress op zijn tijd is echt geen probleem, maar stress wat langer aanhoudt kan van invloed zijn op het gewicht. Los van eventuele gezondheidsproblemen die stress kan veroorzaken, beperk ik me in dit artikel tot stress en aankomen.

Wat is stress?

Om te begrijpen waarom stress ervoor kan zorgen dat je aankomt, is het eerst van belang om te weten wat stress nu eigenlijk is. Stress is eigenlijk niets anders dan een waarschuwing: Pas op gevaar, pas op je valt, pas op je komt te laat, pas op je verliest je baan enzovoort. Als stress kort duurt dan zijn er eigenlijk geen gevaren voor de gezondheid: kortdurende stress stelt ons in staat om de dingen te doen die gedaan moeten worden om het gevaar te vermijden. Je krijgt een adrenaline stoot die zorgt dat je lichaam meer aankan om het gevaar te vermijden.

Je hoort het vaak genoeg: “ik heb de hele nacht op adrenaline gewerkt om het werk af te krijgen”. Adrenaline zorgt er ook voor dat andere receptoren (zoals pijnprikkels) geen of minder kans krijgen om door te dringen: “ik fietste door op adrenaline vertelde de wielrenner doodleuk, nadat achteraf gebleken was dat zijn kuitbeen gebroken was”. Tot zover allemaal prima. In deze korte situaties denkt je lichaam echt niet ‘ik moet aankomen’.

Wanneer wordt stress een probleem voor je gewicht?

Het stress probleem krijgt pas invloed op je gewicht naarmate de stress langer duurt. Als de stress aanhoudt, dan wordt het hormoon cortisol aangemaakt. En uit meerdere onderzoeken is gebleken dat cortisol er voor zorgt dat je meer wilt eten. En je voelt hem al aankomen: je krijgt geen zin in broccoli maar in koolhydraten! Het is een hongergevoel dat maar moeilijk te onderdrukken is en ik ken maar weinig mensen die er weerstand aan kunnen bieden. Er is maar één manier om dat tegen te gaan: en dat is door je stress verminderen. En dat kan niet altijd; stress door een chronische ziekte is heel wat anders dan stress doordat je dagelijks in de file staat. Door stress ga je dus meer (verkeerd) eten en daardoor kom je aan.

Toch hoor ik ook vaak genoeg van mensen: ‘Ik heb niets veranderd in mijn eetpatroon, ik ben ook niet meer gaan eten door de stress’. Maar toch kom ik aan. Hoe kan dat?’

Cortisol en babyvet

De hoge cortisol waarden kunnen ervoor zorgen dat je vetvoorraden worden verplaatst naar vetafzettingen diep in je buik: buikvet! Hoe dat kan? De concentratie van cortisol wordt geregeld doordat cortison wordt omgezet in cortisol. Cortison bevindt zich in het zogenaamde visceraal vetweefsel, dat wil zeggen in het vetweefsel rond de maag en ingewanden: het buikvet! En dat is het meest gevaarlijke vet.

Er wordt nog steeds verder onderzoek gedaan naar dit onderwerp om erachter te komen waarom het bovenstaande gebeurt. Er wordt ook gedacht dat andere hormonen nog een rol spelen en dat cortisol invloed heeft op de babyvetcellen!

Uit mijn eigen praktijk kan ik echter wel bevestigen dat bovenstaande bij veel mensen voorkomt. Het is frustrerend, maar als je weet waar de stress vandaan komt dan is het goed om eerst daaraan te werken voordat je gaat sleutelen aan je eetpatroon. Stress is dan een blokkade in je lichaam, dat voorkomt dat je lichaam in staat is af te vallen. Jouw lichaam is dan vooral bezig met overleven, en afvallen hoort daar dan gewoonweg niet bij.

Tips om stress te beperken of te verhelpen

Het is voor mij onmogelijk om je hier even wat korte tips te geven om jouw stress op te lossen. Dat is vaak een complexer verhaal, dan je even te vertellen: ‘Stop met stressen anders kom je aan’. Ik kan je wel wat tips geven om ervoor te zorgen dat je de ‘schade’ beperkt in relatie tot je gewicht. Dit zijn ze:

Het is niet altijd makkelijk om van stress af te komen, maar toch zijn er veel manieren waarbij stress sterk verminderd kan worden:

1. Bewegen
Probeer iedere dag een half uurtje te wandelen of te bewegen. Er komen dan hormonen vrij die de stresshormonen tegengaan. Ook gaat je bloedsuikerspiegel omlaag, waardoor je minder zin hebt in zoetigheid. En het geeft je geest natuurlijk ook rust.

2. Vermijd bepaalde stressverhogende middelen
Alcohol, cafeïne en roken leiden allemaal tot meer stress, omdat het stresshormoon cortisol daardoor stijgt. Hoewel je denkt dat dit juist zorgt voor ontspanning, helaas.

3. Ontspannen
Klinkt als een open deur, maar geef je lichaam voldoende rust. Kamp je met veel stress dan kan het lezen van een boek al teveel zijn. Onrustige gedachten en een onrustig lijf. Maar doe het gewoon, geef jezelf die rust. Je lichaam moet ook weer wennen aan ontspannen.

4. Genoeg slaap
Slaap is ontzettend belangrijk. Het kan echter zijn dat je door de stress juist meer wakker ligt. Rustig op je rug liggen en je concentreren op de ademhaling kan hierbij helpen. En blijf vooral rustig in je bed liggen. Je lichaam krijgt zodoende toch rust.

5. Vermijd zoveel mogelijk suikers
Snelle koolhydraten en suikers kunnen zorgen bloedsuikerpieken en –dalingen. Niet heel bevorderlijk voor je lichaam en stresstoestand. Deze kunnen ook zorgen voor ‘extra’ vetopslag. In combinatie met stress en suikers in je eetpatroon helemaal een extra stimulans voor je lichaam om juist aan te komen.

Ook die gezonde relatie met eten?

START HIER

Comment (1)

  1. Truus 2 jaar geleden

    Stress is heel vervelend en je weet lang niet altijd dat je stress hebt. Ik ben nu onder behandeling van een natuurgeneeskundige die met acupressuur de stress afhaalt van bv. luchtwegen en maag.
    Ik wist niet dat ik daar stress had, maar na een behandeling slaap ik heel goed, wordt niet wakker en heb heel weinig apneu’s. ( Ik slaap met met een masker vanwege een ernstig apneu probleem)

Laat een reactie achter

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

*