E-mail: administratie@slankmetlinda.nl

Wanneer is een voedingsmiddel ‘Linda proof’

Wanneer is een voedingsmiddel ‘Linda proof’
18 maart 2018 Linda Nordholt
voedingsmiddel

Koolhydraatarm eten betekent in mijn visie dat je minder koolhydraten eet, en als je koolhydraten eet, eet je alleen de goede koolhydraten, en daarbij meer eiwitten en gezonde vetten. Je eet anders en niet minder. En je hoeft daarbij niet ineens alles weg te laten, zoals brood of zuivel of granen. Maar eet het in de juiste verhouding met eiwitten en vetten. Dan gaat jouw lichaam weer doen wat het moet doen: afvallen, gezonder worden en uiteindelijk op gewicht blijven.

Een veelgestelde vraag is vervolgens: ‘Maar wat mag ik dan eten’?

Dat is afhankelijk van het pad dat je kiest te bewandelen, namelijk koolhydraatarm of koolhydraatbeperkt.

Maar wanneer past een voedingsmiddel nu binnen mijn Slank met Linda methode?

Een voedingsmiddel past als het:

  • koolhydraatarm is of/en
  • goede gezonde koolhydraten bevat (met een lage Glykemische Index) of/en
  • gezonde vetten bevat of/en
  • eiwitrijk is.

Uiteraard bevatten gezonde voedingsmiddelen geen toegevoegde geraffineerde (slechte) suikers. Ik leg het uit!

Koolhydraatarme voedingsmiddelen

Voedingsmiddelen zijn koolhydraatarm als ze minder dan 5 gram koolhydraten per 100 gram bevatten. Sommige voedingsmiddelen zoals kaas, vlees en vis zijn van nature koolhydraatarm. Deze voedingsmiddelen passen dus in zowel koolhydraatarm als koolhydraatbeperkt.

Voedingsmiddelen met gezonde koolhydraten

Koolhydraten passen absoluut in een gezond koolhydraatbeperkt eetpatroon. Je hoeft dus echt niet alle voedingsmiddelen met koolhydraten te mijden. Kies alleen wel voor voedingsmiddelen met goede, gezonde koolhydraten. Zowel in mijn boek ‘ Het koolhydraatbeperkt 60 dagen menu’ als de koolhydraatbeperkte weekmenu’s in mijn Club van Linda bevatten de gezonde koolhydraten.

Voorbeelden hiervan zijn: Havermout, zoete aardappel, bonen, quinoa, fruit, speltbrood, roggebrood.

Voedingsmiddelen met gezonde vetten

Ik maak zeer veel gebruik van vetten, zowel onverzadigde vetten als de verzadigde vetten. Transvetten worden helemaal vermeden.

En dan komt die juiste balans tussen koolhydraten, eiwitten en vetten weer om de hoek kijken. Hoe minder koolhydraten je eet, hoe meer vetten je aan je eetpatroon zou moeten toevoegen.

Eiwitrijke voedingsmiddelen

Naast het verminderen van koolhydraten en het eten van gezonde vetten, heb je ook voldoende eiwitten nodig. Er bestaan dierlijke en plantaardige eiwitten. Dierlijke eiwitten zitten vooral in vlees, vis, melk, kaas en eieren. Plantaardige eiwitten zitten vooral in brood, graanproducten, peulvruchten, noten en padden stoelen. Eiwitten helpen bij afvallen én op gewicht blijven. Uit onderzoek blijkt dat mensen in totaliteit minder eten als ze relatief veel eiwit binnenkrijgen via de voeding. Het eten van een maaltijd met veel eiwitten zorgt ervoor dat je eerder een vol gevoel hebt en dus minder eet. Ook blijkt dat mensen die een eiwitrijke maaltijd hebben genuttigd, daarna minder snel weer trek hebben. Eiwitten helpen zo snacken en eetbuien tegengaan!

Comments (0)

Laat een reactie achter

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

*