E-mail: administratie@slankmetlinda.nl

Wat is ketose en is het gevaarlijk?

Wat is ketose en is het gevaarlijk?
23 juli 2017 Linda Nordholt
Ketose - Wat is het?

Als je de koolhydraten uit de voeding vermindert en deze vervangt door vetten en eiwitten, dan moet het lichaam zich hier op aanpassen. Normaal gesproken halen we energie uit koolhydraten. Koolhydraten zijn dus eigenlijk een brandstof voor de ontwikkeling van energie. Wanneer je lichaam geen tot minder koolhydraten binnenkrijgt, heeft het een andere bron nodig. Wanneer er geen koolhydraten meer zijn, zal je lichaam overgaan op de verbranding van vet. Je lichaam raakt dan in ketose.

Wat is ketose?

‘Keto’ in het woord ketose komt voort uit het feit dat het lichaam kleine brandstofmoleculen genaamd ‘ketonen’ produceert. Ketonen worden geproduceerd op het moment dat je weinig koolhydraten tot je neemt.

Ketonen worden in de lever geproduceerd uit vet. Ze worden dan als brandstof in het lichaam geconsumeerd, ook door de hersenen. Dit is belangrijk omdat de hersenen een hongerig orgaan zijn die elke dag veel energie verbruikt en het kan niet rechtstreeks op vet vallen. Het kan alleen op glucose … of ketonen lopen.

De omschakeling van je lichaam naar ketose gaat in de volgende fasen:

De eerste fase

De eerste fase is de fase waar je de overschakeling maakt. Je vermindert je koolhydraten tot maximaal 50 gram per dag en eet daarnaast voldoende eiwitten en vetten. Tijdens deze fase schakel je niet alleen over naar een koolhydraatarme lifestyle met je eetpatroon, maar ook je lichaam moet overschakelen. En dit kan even wennen zijn. Sommige mensen hebben nergens last van, anderen krijgen daadwerkelijke afkickverschijnselen. Dit wordt ook wel de ‘keto griep’ genoemd.

Je komt er eigenlijk met de keto griep achter dat je lichaam lang gefunctioneerd heeft op koolhydraten en wat dat met je fystieke gesteldheid als ook met je mentale gesteldheid doet. Je lichaam moet nu leren om vet als brandstof te gebruiken.

De ketose fase

Je komt in ketose (vetverbranding) op het moment dat al je suikers (glucose / koolhydraten ) zijn opgebruikt. Met het eten van veel koolhydraten is dit onmogelijk. Voor de meeste mensen geldt dat je in ketose raakt als je minder dan 50 gram koolhydraten per dag eet. Echter, kan jouw koolhydraatgrens om in ketose te raken lager liggen. Bijvoorbeeld op 20 gram koolhydraten per dag.

Dit proces kan wel een tijdje duren. 24-48 uur gemiddeld. Op het moment dat je smokkelt en daardoor uit ketose raakt, duurt dit dus opnieuw 24-48 uur voor je er weer in terug raakt. In deze uren hou je ook je vocht weer wat meer vast en kom je rond de 1 a 2 kilo aan.

Let op: gewicht door vocht, niet door vet. Dus laat je niet misleiden door de weegschaal hoor! Dit verdwijnt weer als je terug in ketose raakt.
Je zult merken dat je in het begin heel veel gewicht kwijt kan raken, vaak een mix van water en vet. Ook kan het zijn dat je nog helemaal niks merkt. Maak je dan geen zorgen, iedereen reageert anders, zo ook ieder lichaam. En ben je snel afgevallen in het begin, dan kan het zo maar zijn dat je na één of twee weken een ‘plateau’ meemaakt. Dit betekent dat je wat langzamer zult afvallen dan in het begin. Ook dit is weer voor iedereen anders en geef vooral je lichaam de ruimte om zich aan te passen.

Hoe weet je of je in ketose bent?

Het is mogelijk om te meten of je in ketose bent door urine-, bloed- of ademmonsters te testen. Meest gebruikelijk, omdat het makkelijk is, zijn de zogeheten ketostix. Met de test kun je de urine testen op ketonen. Je kan eroverheen plassen en de strip krijgt een bepaalde kleur als de urine ketonen bevat. Let op: het feit dat deze niet verkleurd wil niet direct zeggen dat je niet in ketose bent. Het werkt zelfs bij sommigen helemaal niet. Ze tonen alleen maar de uitscheiding aan van ketonen via de urine, maar vertellen je niets over de diepte van de ketose in je bloedbaan, die vaak veel hoger is.

Waaraan kun je nog meer merken dat je in ketose bent?

– weinig trek
– meer energie
– meer dorst
– vies ruikende adem
– metaalachtige smaak in je mond
– andere transpiratiegeur

Eventuele negatieve bij effecten kunnen worden geminimaliseerd, en soms helemaal genezen, door voldoende water en zout in je systeem te krijgen. Probeer bijvoorbeeld een halve theelepel zout toe te voegen aan een groot glas water. Dit kan de bijwerkingen verminderen. In dat geval kan dit eenmaal per dag herhaald worden indien nodig. Je kunt ook denken aan het gebruiken van bouillon.

Ga ook zeker na of je wel voldoende eet. Koolhydraatarm eten betekent minderen van koolhydraten, maar dat wat je mindert in koolhydraten vul je aan met voldoende eiwitten en gezonde vetten. We doen niet aan uithongeren.

Als het toevoegen van zout en water (en je eet zeker voldoende) niet helpt, dan is vaak uitzitten van de griep. Eventuele negatieve bijwerkingen zullen snel verdwijnen. Gaat het niet over, dan kan het zijn dat je lichaam nog niet klaar is om strikt je koolhydraatinname te beperken. Niet iedereen doet het goed op koolhydraatarm. Dan is wellicht een betere stap voor je om koolhydraatbeperkt te doen.

Maar je hersenen hebben toch koolhydraten nodig?

Het is een algemene misvatting dat de hersenen koolhydraten nodig hebben. Als je koolhydraten eet zullen je hersenen deze brandstof ook gebruiken. Maar als je gaat minderen met koolhydraten, gaan je hersenen de ketonen gebruiken.

Is ketose gevaarlijk?

Ketose is niet gevaarlijk voor gezonde personen. Het wordt ook vaak verward met ketoacidose. Ketose en ketoacidose zijn niet hetzelfde.

Ketose is een 100% natuurlijke toestand, zoals hiervoor is uitgelegd. Ketoacidose is een gevaarlijke staat van het lichaam waarbij de zuurgraad van het bloed te hoog is. Deze vorm van acidose kan optreden bij personen met diabetes type 1. Ketoacidose komt vrijwel niet voor bij gezonde personen.

Dus heb je diabetes en wil je starten met koolhydraatarm eten? Dat juich ik uiteraard toe. Het is namelijk mogelijk om diabetes type 2 om te keren en je bloedsuikerspiegel te verlagen bij diabetes type 1. Echter, en dit is een zeer belangrijke aanvulling op dit informerende artikel, heb je diabetes en je wilt starten met koolhydraatarm eten, doe dit altijd in overleg ben je behandelend arts. Het kan zijn dat je medicatie snel aangepast moet worden en dit moet onder strikte controle. Het nemen van dezelfde dosis insuline als voor je startte met koolhydraatarm eten, kan leiden tot hypoglykemie (lage bloedsuiker).

Bronnen:

The Ketogenic Diet An Overview Health& Wellness Sott.net Gabriela Segura, MD

Comments (28)

  1. Olga 2 weken geleden

    Ik volg het ketogeen dieet/leefstijl sinds een maand en ben ongeveer 5 kilo afgevallen en een maat in kleding geslonken, waar ik heel blij mee ben. Mijn vraag is, ik ben licht in ketose, rond de 0.5 mol. Iedereen heeft het over een adem dat naar aceton ruikt, maar dat heb ik niet. Mijn transpiratie ruikt wel een beetje naar roomboter of botercroissants. Kan dat ook? En wat zijn de beste tijdstippen om met sticks je niveau van ketose te testen? Ik deed dat 2 uur na het avondeten. Vanaf hoeveel mol ketonen zou je af moeten vallen? Alvast bedankt voor het antwoord. Groetjes van Olga

    • Auteur
      Linda Nordholt 1 week geleden

      Hoi Olga, gebruik je ketosesticks? Die zijn namelijk niet altijd betrouwbaar. Omdat op een gegeven moment vanuit de urine geen ketonen meer zichtbaar worden. Je hoeft het zeker niet te ruiken hoor. Dat kan ook via transpiratie naar buiten komen. Nutritionele ketose wordt vaak gedefinieerd als je tussen de 0.5 en 3.0 mmol/l zit. Het tijdstip van meten verschilt per methode die je gebruikt. Je hebt bloedmeten, de sticks die je gebruikt of via een ademmeter. Om deze meting toch zo betrouwbaar mogelijk te maken, is het belangrijk om altijd op een moment te meten dat relatief hetzelfde is. Bijvoorbeeld net na het wakker worden. Op deze manier meet je altijd op nuchtere maag en is de situatie iedere dag ongeveer hetzelfde. Overigens is ketose geen noodzaak om af te vallen.

  2. Kitty 2 maanden geleden

    Hallo,
    Het dieet of de levensstijl, spreekt me erg aan voor alle gezondheidsvoordelen. Maar afvallen wil ik absoluut niet. Ik zou juist moeten aankomen. Kan ik dan toch mijn voordeel ermee doen op de een of andere manier?

    • Auteur
      Linda Nordholt 2 maanden geleden

      Hoi Kitty, dit kan zeker. Je dient dan wel meer calorieën te eten. Je moet dan het aantal calorieën berekenen voor jezelf (er zijn veel calculators te vinden op internet) om op gewicht te blijven. Dat betekent in de regel dat je meer eiwitten en vetten dient toe te voegen. En wel je koolhydraten kunt beperken.

  3. Gerard 2 maanden geleden

    Beste Linda,
    Ik ben nu 2 weken bezig, en eet gemiddeld rond 20KH per dag. Maar ik kan niet zeggen dat ik echt minder honger heb, Na het eten ben ik wel voldaan maar tussendoor en ’s avonds krijg ik wel weer een hongergevoel. Ik ben in die 2 weken zo’n 2 kilo afgevallen, maar moet er bij zeggen dat ik normaal 2 tot 3 keer per week hardloop. De eerste week ging dat heel moeilijk, normaal loop ik 10 km, dat hield ik nu niet vol en ik was ook echt helemaal leeg als ik noodgedwongen stopte. Ik heb ook 2 keer overgeslagen. Nu begint het langzaam weer beter te gaan. Verder kan ik niet zeggen dat ik echt last heb van andere bijverschijnselen. Ik heb ketostix en die verkleuren naar de donkerste kleur, en heb ergens gelezen dat 8mmol gevaarlijk kan zijn. Ik zit dus mogelijk nog hoger. Moet ik hier iets mee, en wat kan ik doen tegen het hongergevoel? Kan het zijn dat ik, mede door het hardlopen, meer behoefte heb? Wat kan ik dan best eten?
    Alvast bedankt voor je antwoord

    • Auteur
      Linda Nordholt 2 maanden geleden

      Hoi Gerard, ik denk dat je je lichaam aan het uitputten bent. En dat je te weinig eet ja. Om je echt te kunnen adviseren dan zou ik natuurlijk met je mee moeten kijken, maar zorg dat je voldoende calorieën tot je neemt. Zowel voor de honger (want je bent niet verzadigd) als ook omdat je zoveel sport. Ook kan ik je adviseren om op een wat lager pitje te gaan sporten. Dit kan nu veel stress voor je lichaam meebrengen en je lichaam moet echt nog wennen om te kunnen sporten met minder koolhydraten. Dus niet alles tegelijk. Een hele donkere kleur van de stix zegt niet altijd veel. Maar een donkere kleur kan duiden op vochttekort. Kortom….neem echt alles nog even onder de loep.

  4. Angela 3 maanden geleden

    Hoi linda, ik ben nu 3 weken bezig en heb een beetje een hobbelige start gehad met het zoeken van juiste producten enz. Nu gaat het wel goed. Volgens mij ben ik nu in keto stand ik merk dit aan droge mond rare adem moe en slap. Gek want ik ben al wel 3 weken bezig maargoed. Ik wil heel graag doorzetten, maar ontkom niet aan een etentje begin februari ik heb daar wat vragen over.
    1. Als ik uit ketose kom door bv een etentje moet ik dan ook weer opnieuw door die keto griep heen waarbij ik moe en lusteloos ben en weer juist veel suiker verlangen heb? Ik ben nl ook een fanatieke sporter en heb daar echt last van al een tijdje. Kun je voorkomen dat je daar steeds opnieuw doorheen moet.
    2. Hoe hou ik het etentje toch zo kha mogelijk of is het juist beter om dan maar gewoon lekker uit eten te gaan en er niet naar te kijken?

    • Auteur
      Linda Nordholt 3 maanden geleden

      Hierbij de antwoorden:
      1. Als je koolhydraten en/ of suikers eet, raakt je lichaam weer uit ketose. Hoe langer je koolhydraatarm volgt, des je makkelijker schakelt je lichaam na zo’n avond weer naar ketose. Dat noemen we dan ook wel ‘fatadapted’. Dat je lichaam met een keer koolhydraten en suikers heel snel de balans weer vindt. Jij bent nog kort bezig dus ik zou er mee oppassen. Het kan zijn dat je weer de ketogriep gaat krijgen.
      2. Dit is geheel de keuze, maar ik zou vooral in dit stadium kiezen voor koolhydraatarm. Neem evt een kaasplankje of cappuccino als toetje. Ben je geheel gewend aan koolhydraatarm/ keto, dan is een uitspatting geen probleem. Dat merk je dan vooral een dag later en dat is een goede indicatie voor je lichaam of het goed valt of niet.

  5. Yvonne Siewert 3 maanden geleden

    Hallo.
    Een vraagje van mij. Ik heb een te hoge zuurgraad, daarvoor krijg ik medicatie. Verder heb ik lichte vorm van lever cirrhose, niet door alcohol maar door medicatie en meerdere keren narcose. Mag ik dan toch koolhydraat arm eten? Ben nu in 1 week ruim 3 kilo afgevallen en heb iets meer energie.
    Zou graag uw advies willen.
    Vrgr.

    • Auteur
      Linda Nordholt 3 maanden geleden

      Beste Yvonne, ik zou er zeker mee doorgaan. Onderzoeken tonen aan dat koolhydraatarm hierbij juist kan helpen. Ik zal hier zeker nog in een blog aandacht aan besteden. Wat ik je kan aanraden is de wijzigen in je eetpatroon wel even voor te leggen aan je behandelend arts, met name ook omdat je medicatie gebruikt. Medicatie kán of moet soms aangepast worden.

  6. Bianca de Boer Bergsma 4 maanden geleden

    Ik ben 52 jaar en heb al minimaal 15 jaar Parkinson en sta op de wachtlijst voor een DBS operatie (=Deep Brain Stimulation) Kan ik dit dieet ook volgen, of is dat niet verstandig? Vriendelijke groet van Bianca

    • Auteur
      Linda Nordholt 3 maanden geleden

      Hoi Bianca, dat zou ik echt met je behandelend arts bespreken hoor. Die kent jouw situatie en bespreek de gevolgen van het aanpassen van je eetpatroon met hem/ haar.

  7. Gers Jean-Marie 5 maanden geleden

    Dag Linda,

    Ik heb je artikel gelezen omdat ik wou beginnen aan een keto-dieet. Ik ben op jouw site beland en ben er veel over te weten gekomen. Ik denk dat ik door jouw artikel echt ga beginnen met dit dieet. Je bent echt goede ervaringsdeskundige om je ervaringen met ons te delen waardoor de dingen die hebt ervaren een goede ervaring is voor de mensen die met dit dieet willen starten. Ik ervaar het dieet als goed omdat ik veel mensen ken die ervaring hebben met het dieet zij zeggen ook dat ze heel goede ervaringen hebben ze hebben het heel goed ervaren ervaren ervaren.

    groetjes
    Gers

  8. Rita 6 maanden geleden

    Als je een hoge bloeddruk hebt en een te hoog cholesterolgehalte en hartritmestoornis. Kun je deze lifestile dan beginnen.?? Ik gebruik er al jaren medicatie voor. Ben zeker 12 kilo te zwaar en wil zo graag die kilo’s kwijt

    • Auteur
      Linda Nordholt 5 maanden geleden

      Hoi Rita, dit zou ik zeker even met je arts overleggen. Mijn ervaringen zijn positief, maar altijd in overleg met de behandelend arts ivm medicatie.

  9. Jordan 7 maanden geleden

    Hallo,

    Ik wil alleen zeggen dat ik het jammer vindt dat het een dieet wordt genoemd terwijl het eigenlijk de oorspronkelijke manier van eten is geweest van de mens vanaf de oorsprong af. Men at wat de aarde te bieden had en dat was eiwitrijke vette vis of vlees met noten en wat groente en fruit wat heel weinig was in vergelijking tot het vlees en vis. Dat is de oorsprong van ons eten en daar hebben we heel lang goed op kunnen leven zonder de moderne ziektes die we nu hebben.
    Het gevaar van ketogeen eten nu is het moderne vlees wat van de vleesindustrie afkomt. Die runderen/pluimvee worden vetgemest met …jawel.. koolhydraten. Dus wil je terug naar de oorsprong wordt het onmogelijk gemaakt door het ongezonde vlees van nu.
    Vermijdt de vleesindustrie en koop waar je zeker weet dat dier een normaal dierlijk bestaan heeft gehad, Als voorbeeld neem de koe die alleen maar vers gras nodig heeft en niet de troep die ze voorschotelen en die megafabrieken waar ze vetgemest worden met KOOLHYDRATEN.

    Dit eten kan je dus je hele leven blijven eten omdat je voorvaderen en de voorvaderen van je voorvaderen dit al deden . Het is sinds de laatste 60/70 jaar dat er tegenstand is gekomen om weer terug naar de oorsprong te gaan>> de commerciële belangen van de voedselindustrie en farmaceutische industrie die allen maar willen verkopen . Die hebben ons gemaakt tot vreetmachines …..tot geldmachines!!

    • Auteur
      Linda Nordholt 7 maanden geleden

      Dank je wel voor je berichtje. En helemaal eens met je dat het geen dieet is, maar een leefstijl. Zo zet ik het ook zeker weg hoor.

    • maggy 4 maanden geleden

      Helemaal met u eens!!!

  10. Eddy 11 maanden geleden

    Ik ben sinds een week bezig met het Keto-dieet, en na 7 dagen inmiddels 4 kilo in gewicht kwijtgeraakt. Binnen 2 dagen was ik in ketose. Ook heb ik de ketose-strips aangeschaft om dit te meten.

    Qua level in ketose zit ik ongeveer moderate, en misschien iets er boven. Stel nu dat je ketose-level wel te hoog is, hoe kan je dit dan verminderen?

    Nog wat andere vragen:
    1) Hoelang mag je een keto-dieet volgen? Er zijn namelijk mensen die zeggen dat het maximaal 8 tot 12 weken mag, omdat je nieren overproductie draaien.

    2) Ik lees vaak dat je bij een keto-dieet geen calorieën telt, maar alleen koolhydraten. Loop je dan niet het risico dat je weer teveel calorieën gaat eten?

    • Auteur
      Linda Nordholt 11 maanden geleden

      Hoi Eddy, om je goed te kunnen adviseren heb ik een voedingsdagboek van je nodig. Dus dat wordt wat lastig hier, maar ik kan je er uiteraard persoonlijk in adviseren. Je kan keto lang volgen, hetgeen niet betekent dat je nooit meer koolhydraten kan hebben. Keto is een leefstijl. In beginsel is het belangrijk kh te tellen, maar je hebt helemaal gelijk dat uiteindelijk calorieën ook meespelen. Lukt het jou te eten tot je vol zit en kun je goed luisteren naar je lichaam, dan eet je eigenlijk nooit snel teveel. Eerder te weinig.

    • Jacob 5 maanden geleden

      Ik volg nu al ruim 1 jaar het ketogeen dieet. Na de bestraling van mijn hersentumor is het volume verminderd. Ik loop ook bij de cardioloog, mijn cholesterol is prima, conditie boven gemiddeld( Terwijl is alleen wandel!) en voel me beter dan de afgelopen 50 jaar!!

      • Auteur
        Linda Nordholt 5 maanden geleden

        Wat geweldig om te lezen zeg en dank voor het delen. Ik wens je alle goeds en gezondheid toe, topper zeg!

  11. Ronald 11 maanden geleden

    Een dieet of is Ketiose dieet een Leefstijl. Anders gezonder eten bestellen dat geen beter en langduriger Effekt.Je leefstijl te veranderen. Dan gezien mijn broer die ook Ketiose dieet gevongd heeft en nu drie maal.. zo dik is als.toen voor hij ermee.begon.

    • Auteur
      Linda Nordholt 11 maanden geleden

      Ketose is een effect van het feit dat je minder dan 50 gram kh per dag eet. Soms zelfs minder dan 20 gram. Het duidt niet zozeer een dieet aan maar de staat van je lichaam van vetverbranding. Je lichaam haalt dan de energie uit vetten en niet meer uit koolhydraten. Je hoeft zeker niet in ketose te zijn om af te kunnen vallen en het is zeker niet bedoelt als dieet, maar meer als leefstijlverandering.

  12. M. Ormel 1 jaar geleden

    Ik heb het nog niet kunnen vinden; zou je mij de verhouding koolhydraten-vetten-eiwitten kunnen vertellen? Of een linkje evt.
    Alvast bedankt!

    • Auteur
      Linda Nordholt 1 jaar geleden

      Dit heb ik ook nergens helemaal uitgeschreven want die berekeningen maak ik echt op de persoon.

  13. Ellen van der Schans 2 jaar geleden

    Dank je voor de uiteenzetting.
    Ik heb al weken een naar ruikende adem en ‘s-avond een gedeeltelijk witte tong (tandpasta wit)
    Ik ben niet veel afgevallen, in 8 weken 3 kilo.
    Ik smokkel wel af en toe, ivm etentjes, feestjes etc. (kan het niet laten)
    Kun je mij dit uitleggen?
    Mvrgr. Ellen

    • Auteur
      Linda Nordholt 2 jaar geleden

      Verwar afvallen in kilo’s niet met vet verbranden. Meet jezelf ook zeker op want die centimeters zeggen vaak meer dan kilo’s. Het ligt er natuurlijk ook aan wat je smokkelt en hoeveel. Je kunt namelijk uit ketose raken en dan duurt het weer 2-3 dagen voordat je in ketose raakt. Maar dat is allemaal lastig te beoordelen vanaf hier:) Ruikende adem kan wijzen op ketose ja. Zorg ervoor dat je wel voldoende eet en je goede energie voelt.

Laat een reactie achter

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

*