E-mail: info@slankmetlinda.nl

Eten zonder koolhydraten

Eten zonder koolhydraten
4 januari 2015 Linda Nordholt
Eten zonder koolhydraten

Eten zonder koolhydraten is niet zo moeilijk als het klinkt! Je moet dan natuurlijk wel weten welke voedingsmiddelen de minste koolhydraten bevatten. Controleer, als het gaat om voedingsmiddelen die je wilt kopen, altijd de etiketten. Richtlijn is dan dat een product koolhydraatarm is als het minder dan 5 gram koolhydraten per 100 gram bevat. Kijk vervolgens ook zeker even bij de ingrediënten of er geen suiker aan is toegevoegd. Tel alleen de koolhydraten. Je hoeft niet te kijken naar de ‘waarvan suikers’. Dit zegt niets over of er suiker aan is toegevoegd. Kijk daarvoor bij de ingrediënten.

De meeste vis-, kip-, en vleessoorten bevatten geen koolhydraten. Ook kaas is van nature koolhydraatarm, als ook een eitje. De lijst eten zonder koolhydraten of met weinig koolhydraten is lang. Deze voedingsmiddelen bevatten ook nog eens volop gezonde vetten en eiwitten.

Eten zonder koolhydraten:

Vis zoals:

  • Ansjovis
  • Baars
  • Kabeljauw
  • Heilbot
  • Haring
  • Zalm
  • Sardines
  • Schol
  • Forel
  • Tonijn
  • Tilapia
  • Roodbaars
  • Pangasius
  • Kaviaar
  • Paling

 Gevogelte zoals:

  • Kip
  • Kalkoen
  • Eend
  • Gans
  • Fazant
  • Kwartel
  • Struisvogel

 Schaal– en schelpdieren zoals:

  • Garnalen
  • Oesters*
  • Mosselen*
  • Kreeft
  • krab
  • Kokkels/vongole
  • Inktvis

*oesters en mosselen bevatten wel wat koolhydraten. Neem hiervan maximaal 100 gram per dag. Of kijk of het past in je dagtotaal aan koolhydraten.

Vlees zoals:

  • Rundvlees (gehakt, biefstuk etc)
  • Varkensvlees
  • Lamsvlees
  • Kalfsvlees
  • Vleeswaren*
  • Wild

*sommige soorten vlees(waren) zoals ham of worsten bevatten suiker of bindmiddelen, dus koolhydraten. Kies nooit voor bewerkt vlees of voor gemarineerd vlees, zoals gepaneerde schnitzels of gemarineerde kip.

Groenten

Alle groenten bevatten koolhydraten. Sommige groenten bevatten slechts heel weinig koolhydraten (bloemkool, broccoli) of alleen langzame koolhydraten (bonen, tuinbonen, linzen). Bij groenten hoef je eigenlijk niet zo op te letten. Volg je strikt koolhydraatarm, vermijd dan wel tijdelijk peulvruchten. Deze bestaan grotendeels uit zetmeel en zijn dus koolhydraatrijke voedingsmiddelen. Hiertoe behoren onder andere witte bonen, sperziebonen, bruine bonen, tuinbonen en sojabonen. En doperwten, tuinerwten, spliterwten & linzen. Maar ook producten die zijn gemaakt van sojabonen zoals tofoe, tempeh, seitan & sojaburgers. Andere producten van soja, zoals sojakaas en sojamelk behoren weer tot de categorie koolhydraatarm. Wil je je koolhydraatinname beperken, vermijd dan bonen tijdelijk. Maar bonen passen heel goed in een gezond eetpatroon.

Veel wortels en knollen bestaan voor een groot deel uit suikers en zetmeel. Voorbeelden hiervan zijn aardappels, rode bietjes, aardperen, pastinaak en rapen. Niet alle knollen en wortels zijn overigens koolhydraatrijk; zo zijn waspeen, radijsjes en koolrabi relatief koolhydraatarm.

Hieronder een opsomming van groenten met de minste koolhydraten.

Rauwkost mix
AndijvieRettich
ArtisjokSla (alle soorten)
AspergesSavooie kool
AubergineSpinazie
Augurk (zuur)Spitskool
AvocadoTaugé
BleekselderijTomaat
BloemkoolUi (alle soorten)
BoerenkoolWaterkers
BroccoliWitlof
ChilipepersWitte kool
Chinese KoolWortel rauw
CourgettesWokgroenten divers
GemberwortelZilveruitjes
KnoflookZuurkool
Knolselderij
Komkommer
Kool, rood, groen
Kool, wit
Lente ui
Paksoi
Paprika (alle kleuren)
Prei
Radijs
koolhydraatarm weekmenu - Slank met Linda

Krijg weer grip op je gewicht met mijn gratis weekmenu

Krijg weer grip op je gewicht en gezondheid. En een lichaam waar je trots op kunt zijn. Start direct met mijn GRATIS koolhydraatarme weekmenu.


Eieren

Eieren zijn koolhydraatarm en passen gekookt, gebakken, gepocheerd prima in een koolhydraatarm eetpatroon. Het idee dat veel eieren eten slecht is voor je cholesterolgehalte, is allang achterhaald. Je kunt ze tegenwoordig wel tot een van de meest gezonde voedingsmiddelen rekenen. Eieren bevatten weinig koolhydraten, uiteraard veel eiwitten en gezonde vetten. Twee eieren per dag is dan ook geen enkel probleem!

Brood

Een salade als lunch of omelet kan soms wat bewerkelijk zijn. Dan is het geen enkel probleem je ontbijt of lunch eens te vervangen door koolhydraatarm brood. Hou het bij 2 sneetjes per keer. Het gevaar bestaat anders dat je teveel brood gaat eten en daardoor onbewust teveel koolhydraten eet, maar weer te weinig eiwitten en vetten. Te koop bij de meeste bakkers, op de markt en inmiddels bij de meeste supermarkten. Zelf koolhydraatarm brood maken is natuurlijk ook prima. Er zijn tegenwoordig ook vele soorten lijnzaadcrackers te koop. Meestal ook met weinig koolhydraten per cracker.

Pasta

Deegwaren zoals pasta zijn helaas niet koolhydraatarm, maar er bestaan gelukkig ook koolhydraatarme versies. Slim pasta of Zero Pasta, of maak zelf rijst van bloemkool of pasta van courgette.

Kaas

Kazen zijn bijna allemaal koolhydraatarm. Ook in de volgende kazen zitten bijna of geen koolhydraten. Het verschil zit grotendeels in de hoeveelheid vetten. Vetten eten we volop binnen een koolhydraatarm eetpatroon dus kies vooral wat je lekker vindt. En kijk of het past binnen je dagtotaal aan vetten.

Blauwe kaas
Cheddarkaas
Cottage Cheese
Kaas tot 30+ of 48+ maakt niet uit
Feta
Geitenkaas
Hüttenkäse
Zwitserse strooikaas
Mozzarella
Parmezaanse kaas
Ricotta
Roomkaas
Kruidenboter en kruidenkaas
Sojakaas

Melkproducten en plantaardige melksoorten

Alle melkproducten bevatten koolhydraten, maar ook hiervoor geldt dat ze, mits je ze kunt verdragen, prima passen binnen een koolhydraatarm eetpatroon. Kijk goed op de etiketten want er zit nogal verschil in hoeveelheden koolhydraten. Het maakt overigens niet uit of je kiest voor mager of vol. Het verschil zit met name in de vetten. Of je kiest voor mager of vol hangt af van je dagtotaal aan vetten.

  • Amandelmelk
  • Creme fraiche
  • Geitenmelk
  • Geitenyoghurt
  • Koffiemelk (zonder suiker)
  • Melk
  • Karnemelk
  • Kokosmelk
  • Kookroom
  • Kwark (mager, vol, Griekse, Turkse etc.)
  • Melk (mager, halfvol, vol etc)
  • Yoghurt (mager, halfvol of vol)
  • Slagroom
  • Sojamelk
  • Sojayoghurt

Noten, zaden en pitten

Noten zijn een uitstekende bron van eiwitten en gezonde vetten. Ze zijn niet koolhydraatvrij, maar passen om hun voedingswaarde in een koolhydraatarm eetpatroon. Ze bevatten wel veel calorieën, dus overeet je niet. Kies voor ongebrande en ongezouten noten. Ook notenpasta’s zijn een gezonde keuze, maar hiervoor geldt: kijk goed op de etiketten of er geen suikers aan zijn toegevoegd. Kies voor de onbewerkte pure notenpasta.

Amandelen
Cashewnoten
Hazelnoten
Macademianoten
Noten gemengd
Paranoten
Pecannoten
Pijnboompitten
Pinda’s (officieel geen noten, maar voor het gemak even hier gemeld)
Pistachenoten
Walnoten
Lijnzaad
Maanzaad
Pompoenzaad
Sesamzaad
Zonnebloempitten

Vet en olie

Er zitten geen koolhydraten in deze producten. Uiteraard bevatten ze wel vetten. Binnen koolhydraatarm eten we juist meer vetten, dus gebruik deze gerust. Oliën zijn geschikt voor zowel koud als warm gebruik. Let op: sommige oliën zijn alleen geschikt voor één van beide, dus koud of warm gebruik. Dit heeft te maken met de mate van verhitting en voor- en nadelen voor de gezondheid. Kijk goed op het etiket! Voorbeelden van vet en olie om te gebruiken:

  • Roomboter
  • Ghee
  • Olijfolie
  • Lijnzaadolie
  • Walnootolie
  • Kokosolie

Sauzen, dressings en smaakmakers

Azijn
Bouillon
Citroensap
Kappertjes
Ketjap Asin
Kikkoman sojasaus
Limoensap
Mierikswortel
Mosterd
Tabasco
Worcestersaus
Mayonaise

Kunstmatige zoetstoffen

De meeste zoetstoffen bevatten geen calorieën of koolhydraten. Je kunt ze dus gebruiken, echter de Natrena en Canderel soorten zoetstof kunnen de zoetbehoefte in stand houden. Ze kunnen invloed hebben op je bloedsuikerspiegel. Van 2 soorten is bekend dat ze geen invloed hebben en dat is pure Stevia en Erythritol (bekend onder de naam Sukrin). Deze kun je dus prima gebruiken. Net als met alles: met mate.

Dranken

  • Light frisdrank met mate (controleer of er geen koolhydraten in zitten)
  • Spa water
  • Kruidenthee (zonder suiker)
  • Koffie en thee* (eventueel zonder cafeïne)
  • Heldere bouillon (controleer of er geen suiker in zit)
  • Water

*sommige mensen reageren op cafeïne met hongergevoelens en trek. Als je dat bij jezelf constateert, minder dan je koffie- en theegebruik of neem cafeïnevrije koffie en thee.

Volg je deze lijst en eet je vooral van deze lijst, dan ben je al een aardig eind op weg met je koolhydraatarme eetpatroon. Maar onthoud, wil je koolhydraatarm eten om af te vallen, eet dan wel voldoende eiwitten en vetten. Eet in de juiste balans tussen koolhydraten, eiwitten en vetten, pas dan gaat je lichaam vet verbranden en ervaar je alle gezondheidsvoordelen. Eet anders, niet minder!

Ik heb het makkelijk voor je gemaakt, download mijn GRATIS weekmenu en start direct!

koolhydraatarm weekmenu - Slank met Linda

Krijg weer grip op je gewicht met mijn gratis weekmenu

Krijg weer grip op je gewicht en gezondheid. En een lichaam waar je trots op kunt zijn. Start direct met mijn GRATIS koolhydraatarme weekmenu.


Reacties (190)

  1. Valerie 3 maanden geleden

    Hoi ik doe samen met mijn moeder en zus een koolhydraat arm dieet maar ik vindt mezelf best wel dik ik ben 1,60 lang en weeg bijna 53 kilo gaat het helpen om volledig mee te doen met mijn moeder en zus???

    • Auteur
      Linda Nordholt 3 maanden geleden

      Hoi Valerie, dat vind ik lastig om van hieruit te adviseren. En ik weet niet precies wat je bedoelt. Je volgt het nu samen, maar niet volledig? Begrijp ik dat goed? Ik weet je leeftijd niet, maar het klinkt me niet als dat je te zwaar bent….

  2. Saf 4 maanden geleden

    Goededag ik lijdt aan pcos maar weeg 39 kilo en ben 1.58?? Moet ik nu koolhydraten beperken ? En heb candida schimmel . Koolhydraten ?

    • Auteur
      Linda Nordholt 4 maanden geleden

      Dat is een lastige te beantwoorden. Mijn antwoord zou ja zijn, maar dan moet er heel goed gekeken worden hoe het kan worden ingevuld zodat je niet gaat afvallen. Dat betekent dus veel gezonde vetten en eiwitten en eventueel gezonde koolhydraten. Maar dat is echt maatwerk en ik zal dan echt met je moeten meekijken. Dus als je dat graag wilt en persoonlijk advies wilt mag je altijd mailen naar info@slankmetlinda.nl.

  3. Dolf Rassens 5 maanden geleden

    …’en het creëren van een gezonde relatie met eten’ : helaas, Linda, ik eet al lang zo verantwoord en gezond mogelijk, maar een gezonde relatie heb ik nog steeds niet ! (grapje !)
    Overigens alle waardering voor wat je brengt ! Is het ketonisch dieet wat tegenwoordig opgang maakt eigenlijk zo’n beetje hetzelfde als wat jij adviseert ?
    Groeten, Dolf

    • Auteur
      Linda Nordholt 4 maanden geleden

      Hoi Dolf, dank voor je compliment. Keto en koolhydraatarm zijn geënt op dezelfde basisprincipes echter keto is koolhydraatarm (tot 20 gram kh per dag) en hoog in vet. Koolhydraatarm is koolhydraatarm (tot 50 gram kh per dag) en niet perse hoog in vet.

Laat een reactie achter

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

*