E-mail: administratie@slankmetlinda.nl

Eten zonder koolhydraten

Eten zonder koolhydraten
4 januari 2015 Linda Nordholt
Eten zonder koolhydraten

Eten zonder koolhydraten is niet zo moeilijk als het klinkt! Je moet dan natuurlijk wel weten welke voedingsmiddelen de minste koolhydraten bevatten. Controleer, als het gaat om voedingsmiddelen die je wilt kopen, altijd de etiketten. Richtlijn is dan dat een product koolhydraatarm is als het minder dan 5 gram koolhydraten per 100 gram bevat. Kijk vervolgens ook zeker even bij de ingrediënten of er geen suiker aan is toegevoegd. Tel alleen de koolhydraten. Je hoeft niet te kijken naar de ‘waarvan suikers’. Dit zegt niets over of er suiker aan is toegevoegd. Kijk daarvoor bij de ingrediënten.

De meeste vis-, kip-, en vleessoorten bevatten geen koolhydraten. Ook kaas is van nature koolhydraatarm, als ook een eitje. De lijst eten zonder koolhydraten of met weinig koolhydraten is lang. Deze voedingsmiddelen bevatten ook nog eens volop gezonde vetten en eiwitten.

Eten zonder koolhydraten:

Vis zoals:

  • Ansjovis
  • Baars
  • Kabeljauw
  • Heilbot
  • Haring
  • Zalm
  • Sardines
  • Schol
  • Forel
  • Tonijn
  • Tilapia
  • Roodbaars
  • Pangasius
  • Kaviaar
  • Paling

 Gevogelte zoals:

  • Kip
  • Kalkoen
  • Eend
  • Gans
  • Fazant
  • Kwartel
  • Struisvogel

 Schaal– en schelpdieren zoals:

  • Garnalen
  • Oesters*
  • Mosselen*
  • Kreeft
  • krab
  • Kokkels/vongole
  • Inktvis

*oesters en mosselen bevatten wel wat koolhydraten. Neem hiervan maximaal 100 gram per dag. Of kijk of het past in je dagtotaal aan koolhydraten.

Vlees zoals:

  • Rundvlees (gehakt, biefstuk etc)
  • Varkensvlees
  • Lamsvlees
  • Kalfsvlees
  • Vleeswaren*
  • Wild

*sommige soorten vlees(waren) zoals ham of worsten bevatten suiker of bindmiddelen, dus koolhydraten. Kies nooit voor bewerkt vlees of voor gemarineerd vlees, zoals gepaneerde schnitzels of gemarineerde kip.

Groenten

Alle groenten bevatten koolhydraten. Sommige groenten bevatten slechts heel weinig koolhydraten (bloemkool, broccoli) of alleen langzame koolhydraten (bonen, tuinbonen, linzen). Bij groenten hoef je eigenlijk niet zo op te letten. Volg je strikt koolhydraatarm, vermijd dan wel tijdelijk peulvruchten. Deze bestaan grotendeels uit zetmeel en zijn dus koolhydraatrijke voedingsmiddelen. Hiertoe behoren onder andere witte bonen, sperziebonen, bruine bonen, tuinbonen en sojabonen. En doperwten, tuinerwten, spliterwten & linzen. Maar ook producten die zijn gemaakt van sojabonen zoals tofoe, tempeh, seitan & sojaburgers. Andere producten van soja, zoals sojakaas en sojamelk behoren weer tot de categorie koolhydraatarm. Wil je je koolhydraatinname beperken, vermijd dan bonen tijdelijk. Maar bonen passen heel goed in een gezond eetpatroon.

Veel wortels en knollen bestaan voor een groot deel uit suikers en zetmeel. Voorbeelden hiervan zijn aardappels, rode bietjes, aardperen, pastinaak en rapen. Niet alle knollen en wortels zijn overigens koolhydraatrijk; zo zijn waspeen, radijsjes en koolrabi relatief koolhydraatarm.

Hieronder een opsomming van groenten met de minste koolhydraten.

Rauwkost mix
AndijvieRettich
ArtisjokSla (alle soorten)
AspergesSavooie kool
AubergineSpinazie
Augurk (zuur)Spitskool
AvocadoTaugé
BleekselderijTomaat
BloemkoolUi (alle soorten)
BoerenkoolWaterkers
BroccoliWitlof
ChilipepersWitte kool
Chinese KoolWortel rauw
CourgettesWokgroenten divers
GemberwortelZilveruitjes
KnoflookZuurkool
Knolselderij
Komkommer
Kool, rood, groen
Kool, wit
Lente ui
Paksoi
Paprika (alle kleuren)
Prei
Radijs

Eieren

Eieren zijn koolhydraatarm en passen gekookt, gebakken, gepocheerd prima in een koolhydraatarm eetpatroon. Het idee dat veel eieren eten slecht is voor je cholesterolgehalte, is allang achterhaald. Je kunt ze tegenwoordig wel tot een van de meest gezonde voedingsmiddelen rekenen. Eieren bevatten weinig koolhydraten, uiteraard veel eiwitten en gezonde vetten. Twee eieren per dag is dan ook geen enkel probleem!

Brood

Een salade als lunch of omelet kan soms wat bewerkelijk zijn. Dan is het geen enkel probleem je ontbijt of lunch eens te vervangen door koolhydraatarm brood. Hou het bij 2 sneetjes per keer. Het gevaar bestaat anders dat je teveel brood gaat eten en daardoor onbewust teveel koolhydraten eet, maar weer te weinig eiwitten en vetten. Te koop bij de meeste bakkers, op de markt en inmiddels bij de meeste supermarkten. Zelf koolhydraatarm brood maken is natuurlijk ook prima. Er zijn tegenwoordig ook vele soorten lijnzaadcrackers te koop. Meestal ook met weinig koolhydraten per cracker.

Pasta

Deegwaren zoals pasta zijn helaas niet koolhydraatarm, maar er bestaan gelukkig ook koolhydraatarme versies. Slim pasta of Zero Pasta, of maak zelf rijst van bloemkool of pasta van courgette.

Kaas

Kazen zijn bijna allemaal koolhydraatarm. Ook in de volgende kazen zitten bijna of geen koolhydraten. Het verschil zit grotendeels in de hoeveelheid vetten. Vetten eten we volop binnen een koolhydraatarm eetpatroon dus kies vooral wat je lekker vindt. En kijk of het past binnen je dagtotaal aan vetten.

Blauwe kaas
Cheddarkaas
Cottage Cheese
Kaas tot 30+ of 48+ maakt niet uit
Feta
Geitenkaas
Hüttenkäse
Zwitserse strooikaas
Mozzarella
Parmezaanse kaas
Ricotta
Roomkaas
Kruidenboter en kruidenkaas
Sojakaas

Melkproducten en plantaardige melksoorten

Alle melkproducten bevatten koolhydraten, maar ook hiervoor geldt dat ze, mits je ze kunt verdragen, prima passen binnen een koolhydraatarm eetpatroon. Kijk goed op de etiketten want er zit nogal verschil in hoeveelheden koolhydraten. Het maakt overigens niet uit of je kiest voor mager of vol. Het verschil zit met name in de vetten. Of je kiest voor mager of vol hangt af van je dagtotaal aan vetten.

  • Amandelmelk
  • Creme fraiche
  • Geitenmelk
  • Geitenyoghurt
  • Koffiemelk (zonder suiker)
  • Melk
  • Karnemelk
  • Kokosmelk
  • Kookroom
  • Kwark (mager, vol, Griekse, Turkse etc.)
  • Melk (mager, halfvol, vol etc)
  • Yoghurt (mager, halfvol of vol)
  • Slagroom
  • Sojamelk
  • Sojayoghurt

Noten, zaden en pitten

Noten zijn een uitstekende bron van eiwitten en gezonde vetten. Ze zijn niet koolhydraatvrij, maar passen om hun voedingswaarde in een koolhydraatarm eetpatroon. Ze bevatten wel veel calorieën, dus overeet je niet. Kies voor ongebrande en ongezouten noten. Ook notenpasta’s zijn een gezonde keuze, maar hiervoor geldt: kijk goed op de etiketten of er geen suikers aan zijn toegevoegd. Kies voor de onbewerkte pure notenpasta.

Amandelen
Cashewnoten
Hazelnoten
Macademianoten
Noten gemengd
Paranoten
Pecannoten
Pijnboompitten
Pinda’s (officieel geen noten, maar voor het gemak even hier gemeld)
Pistachenoten
Walnoten
Lijnzaad
Maanzaad
Pompoenzaad
Sesamzaad
Zonnebloempitten

Vet en olie

Er zitten geen koolhydraten in deze producten. Uiteraard bevatten ze wel vetten. Binnen koolhydraatarm eten we juist meer vetten, dus gebruik deze gerust. Oliën zijn geschikt voor zowel koud als warm gebruik. Let op: sommige oliën zijn alleen geschikt voor één van beide, dus koud of warm gebruik. Dit heeft te maken met de mate van verhitting en voor- en nadelen voor de gezondheid. Kijk goed op het etiket! Voorbeelden van vet en olie om te gebruiken:

  • Roomboter
  • Ghee
  • Olijfolie
  • Lijnzaadolie
  • Walnootolie
  • Kokosolie

Sauzen, dressings en smaakmakers

Azijn
Bouillon
Citroensap
Kappertjes
Ketjap Asin
Kikkoman sojasaus
Limoensap
Mierikswortel
Mosterd
Tabasco
Worcestersaus
Mayonaise

Kunstmatige zoetstoffen

De meeste zoetstoffen bevatten geen calorieën of koolhydraten. Je kunt ze dus gebruiken, echter de Natrena en Canderel soorten zoetstof kunnen de zoetbehoefte in stand houden. Ze kunnen invloed hebben op je bloedsuikerspiegel. Van 2 soorten is bekend dat ze geen invloed hebben en dat is pure Stevia en Erythritol (bekend onder de naam Sukrin). Deze kun je dus prima gebruiken. Net als met alles: met mate.

Dranken

  • Light frisdrank met mate (controleer of er geen koolhydraten in zitten)
  • Spa water
  • Kruidenthee (zonder suiker)
  • Koffie en thee* (eventueel zonder cafeïne)
  • Heldere bouillon (controleer of er geen suiker in zit)
  • Water

*sommige mensen reageren op cafeïne met hongergevoelens en trek. Als je dat bij jezelf constateert, minder dan je koffie- en theegebruik of neem cafeïnevrije koffie en thee.

Volg je deze lijst en eet je vooral van deze lijst, dan ben je al een aardig eind op weg met je koolhydraatarme eetpatroon. Maar onthoud, wil je koolhydraatarm eten om af te vallen, eet dan wel voldoende eiwitten en vetten. Eet in de juiste balans tussen koolhydraten, eiwitten en vetten, pas dan gaat je lichaam vet verbranden en ervaar je alle gezondheidsvoordelen. Eet anders, niet minder!

Ik heb het makkelijk voor je gemaakt, download mijn GRATIS weekmenu en start direct!

Comments (212)

  1. Tineke 1 maand geleden

    Beste Linda
    Mujn man doet een koolhydraat dieet sinds 2 weken. Smorgens eet hij 2 gekookte eieren. Smiddags Atkins crackers met kaas of tomaat of beleg. S avonds veel groenten en 2 stkjes vlees. Tussendoor evt stukje kaas. Of augurk van kikoman. Toch is er pas 2,5 kilo af in 2 weken… hij drinkt ook veel water…

  2. Mariska 1 maand geleden

    Hoi Linda, vandaag ben ik begonnen met koolhydraat arm eten om mijn bloedsuikerspiegel te stabiliseren. Deze is vaak aan de lage kant en zelfs nog rond de 4 tussen maaltijden door. Zodoende is mij een koolhydraatarm dieet aangeraden. Maar nu eenmaal begonnen voel ik me helemaal niet lekker. Heb ook totaal geen eetlust.. moet wel zeggen dat ik door voorgaande diëten gewend ben geraakt weinig vet te eten en ook eiwitten niet zo rijkelijk als nu. Ook werd ik altijd al misselijk als iemand in mijn buurt in de ochtend eieren bakte en heb ze zelf ook nooit veel gegeten. Het eten valt me dus ook nogal zwaar. Is dit normaal of ben ik te fanatiek van start gegaan? Ik heb je lijst met verschijnselen gelezen, maar deze had ik ook bij en te laag suiker. Die staat nu overigens op 5.1. Groetjes Mariska

    • Auteur
      Linda Nordholt 1 maand geleden

      Hoi Mariska. Weet jij waarom je bloedsuikerspiegel vaak aan de lage kant is? Heb je een ijzertekort of zijn er andere aanwijzingen? Koolhydraatarm brengt je bloedsuikerspiegel in balans en in het begin betekent dit vaak dat het snel omlaag gaat. Daardoor kun je je niet goed voelen, juist omdat je bloedsuikerspiegel al laag is. Eet je extra zout? Magnesium? Als ik jou was zou ik zeker even overleggen met de arts en ook je bloeddruk even laten meten. Deze klachten horen er even bij in het begin, maar in jouw geval zal ik het zeker even overleggen met je arts dat je koolhydraatarm wilt gaan eten.

  3. Ed 1 maand geleden

    Hallo Linda,
    Ben nu 2.5 weken bezig met streng dieet en heb al die tijd niet een koolhydraat genomen.
    Ik leef op vis vlees eieren en kaas en het vloog er af maar het lijkt of het is gestopt.
    Ik ben van 150 kilo naar 134 gegaan in 2 weken tijd maar ik weeg nu al 2 dagen 134 kilo.
    En nu vanmorgen zat er 150 gram bij, hoe kan dit nu?
    Kwestie van doorzetten? of veranderen?
    Ik hoor het graag.
    MVG Ed

    • Auteur
      Linda Nordholt 1 maand geleden

      Hoi Ed, dat klinkt als een zeer streng dieet ja. Doe je dit onder begeleiding of op advies van iemand/ arts? Dan zou ik daar zeker mee gaan overleggen. Ook benieuwd naar de reden om dit zo streng te doen (zonder oordeel). Het is heel normaal dat je even stilstaat. Helemaal in jouw geval als je ook te weinig eet. Het kan zijn dat je lichaam in een spaarstand staat. En je lichaam moet ook zeker resetten. 16 kilo in 2 weken is onhoudbaar en in mijn ogen niet gezond. Ik zou zo niet doorgaan en kiezen voor een gezondere manier om af te vallen. Met in ieder geval groenten erbij en zeker voldoende calorieën. Dus zeker aanpassen.

      • Ed 1 maand geleden

        Hallo Linda,
        Het is inderdaad streng maar hard nodig.
        Ik ben naar de dokter gegaan met pijn in mijn zij en ik had constant een waas voor mijn ogen alsof er tranen in stonden.
        Na onderzoek bleek ik een ernstig vervette lever te hebben en diabetes.
        Ik ben mij kapot geschrokken en ging automatisch in de strijdmodus wat de dokter niet begreep en in mijn ogen een veel te slappe behandeling voorstelde om maar te beginnen kon ik pas na 3 weken een eerste afspraak bij een voedingsdeskundige krijgen.
        Nu ben ik zelf begonnen en de waas is weg maar de pijn nog niet ik heb eerlijk gezegd geen idee wat ik aan het doen ben maar zolang ik afval ben ik tevreden alleen nu ik stil sta en mij niet zo lekker voel ga ik verder kijken maar wil niet 3 weken wachten op een gesprek wat mij waarschijnlijk niet gaat bevallen.
        Daarmee bedoel ik de dokter en de voedingsdeskundige (die ik inmiddels gesproken heb) hebben andere ideen die mij niks lijken.
        Nu zoek ik hulp/raad van iemand die wel op één lijn zit over het koolhydraat dieet omdat ik totaal geen idee heb wanneer ik het goed doe.
        Ik snak bijvoorbeeld naar een koud glas melk maar eerlijk gezegd durf ik het niet eens.
        Er is mij altijd verteld wanneer je dit doet wordt je juist dikker als je het niet goed doet, dit maakt mij extreem voorzichtig.

        Ik hoor het graag.

        MVG Ed

        • Auteur
          Linda Nordholt 1 maand geleden

          Hoi Ed, wat een heftig verhaal ja en jammer dat je niet op 1 lijn zit met je arts en voedingsdeskundige. Heb je mijn gratis weekmenu al eens gezien? Misschien een idee om dat eens als uitgangspunt te gebruiken. https://www.slankmetlinda.nl/gratis-koolhydraatarm-weekmenu/
          En uiteraard kan ik je ook helpen. Je mag me altijd even mailen naar info@slankmetlinda.nl. Dan kan ik met je meedenken wat het beste bij je kan passen aan begeleiding.

  4. Sarah 2 maanden geleden

    Sinds een kleine week eet ik koolhydraatarm.
    Ik ben pre diabeet. Sinds vandaag heb ik jammer genoeg enkele nadelen (misselijk, hoofdpijn).
    Mijn lichaam is aan het detoxen en ze radzn me aan om vetten en eiwitten te eten. Maar wat kan ik dan eten? Ik zou denken aan chocolade maar dat gaat niet…

  5. Yvonne 2 maanden geleden

    Ik hoef niet af te vallen maar mijn Hba1c is super hoog dus die moet snel naar beneden. Gaat dat ook lukken met dit dieet,?

    • Auteur
      Linda Nordholt 2 maanden geleden

      Hoi Yvonne, juist met koolhydraatarm eten kun je dit onder controle krijgen. Overleg wel altijd even met je behandelend arts ivm eventuele medicatie die heel snel bijgesteld moet worden.

  6. Assia 2 maanden geleden

    Hoi ik wil graag affalen ik ben 1 65 en 94 kilo wil je aub recept stuur en per elk dag

  7. J 2 maanden geleden

    In ketjap Asin zit 50 gram koolhydraten per 100 gram. Niet echt KHA denk ik .

    • Auteur
      Linda Nordholt 2 maanden geleden

      Hoi Jolanda, hier heb je een punt. Maar je gebruikt er soms zo weinig van dat het prima in je eetpatroon kan passen. Maar ik moet het eigenlijk even vervangen door de sojasaus van Kikkoman. Dank voor je oplettendheid.

  8. Celestine 3 maanden geleden

    Hallo

    Ik vroeg me af als ik dan bijvoorbeeld: kippenwit (met tuinkruiden), gewone ham, gerookte ham, salami zonder look…. wat kan ik nog zo allemaal meenemen? Ik eet ook zeer graag vis, maar zalm bijvoorbeeld kan ik gerookte zalm meenemen of gerookte heilbot?
    Ik weet niet goed wat te maken enzo ook….

    • Auteur
      Linda Nordholt 3 maanden geleden

      Hoi Celestine, ik heb je vanmiddag al even een mailtje gestuurd met wat je allemaal wel en niet mag.

  9. ineke 3 maanden geleden

    Hoe zit het met fruit?

  10. Jermaine 3 maanden geleden

    Mag ik dan ook in de avond nog eten?
    Kaasblokes met mosterd bijvoorbeeld

    I

  11. Valerie 7 maanden geleden

    Hoi ik doe samen met mijn moeder en zus een koolhydraat arm dieet maar ik vindt mezelf best wel dik ik ben 1,60 lang en weeg bijna 53 kilo gaat het helpen om volledig mee te doen met mijn moeder en zus???

    • Auteur
      Linda Nordholt 7 maanden geleden

      Hoi Valerie, dat vind ik lastig om van hieruit te adviseren. En ik weet niet precies wat je bedoelt. Je volgt het nu samen, maar niet volledig? Begrijp ik dat goed? Ik weet je leeftijd niet, maar het klinkt me niet als dat je te zwaar bent….

  12. Saf 8 maanden geleden

    Goededag ik lijdt aan pcos maar weeg 39 kilo en ben 1.58?? Moet ik nu koolhydraten beperken ? En heb candida schimmel . Koolhydraten ?

    • Auteur
      Linda Nordholt 8 maanden geleden

      Dat is een lastige te beantwoorden. Mijn antwoord zou ja zijn, maar dan moet er heel goed gekeken worden hoe het kan worden ingevuld zodat je niet gaat afvallen. Dat betekent dus veel gezonde vetten en eiwitten en eventueel gezonde koolhydraten. Maar dat is echt maatwerk en ik zal dan echt met je moeten meekijken. Dus als je dat graag wilt en persoonlijk advies wilt mag je altijd mailen naar info@slankmetlinda.nl.

  13. Dolf Rassens 9 maanden geleden

    …’en het creëren van een gezonde relatie met eten’ : helaas, Linda, ik eet al lang zo verantwoord en gezond mogelijk, maar een gezonde relatie heb ik nog steeds niet ! (grapje !)
    Overigens alle waardering voor wat je brengt ! Is het ketonisch dieet wat tegenwoordig opgang maakt eigenlijk zo’n beetje hetzelfde als wat jij adviseert ?
    Groeten, Dolf

    • Auteur
      Linda Nordholt 8 maanden geleden

      Hoi Dolf, dank voor je compliment. Keto en koolhydraatarm zijn geënt op dezelfde basisprincipes echter keto is koolhydraatarm (tot 20 gram kh per dag) en hoog in vet. Koolhydraatarm is koolhydraatarm (tot 50 gram kh per dag) en niet perse hoog in vet.

Laat een reactie achter

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

*